vanuit praktijk naar theoretische concepten

Al doende inzicht krijgen in computationeel denken en handelen gebeurt wanneer je tekstueel leert programmeren. We vertrekken vanuit activiteit en praktijk om abstracte en theoretische concepten te leren kennen.

Dit verloopt in drie stappen:

  • kennis overdragen via video’s (www.youtube.com/uhasselttutorials)
  • kennis verwerken via een werkboek
  • kennis toepassen

STAP 1 KENNIS OVERDRAGEN VIA VIDEO’S

STAP 2 KENNIS VERWERKEN VIA HET WERKBOEK

Via een oefenplatform dat gratis beschikbaar is voor leerlingen en leerkrachten, passen we de kennis toe in reeksen oefeningen. De oefeningen zijn kant-en-klaar. Een modeloplossing is steeds beschikbaar.

STAP 3 KENNIS TOEPASSEN

De kennis is aangereikt in een video. Het verwerken van de kennis is de volgende stap, vooraleer er toepassingen kunnen volgen. Het werkboek helpt leerlingen inzicht krijgen. Zowel de juiste terminologie als de Python specifieke vormelijke regels geraken verankerd door de vragen in het werkboek. Leerlingen doen dit op eigen tempo. Het maakt differentiatie op een spontane manier mogelijk.

Opdracht
Schrijf een programma dat het totaal van een onbepaalde reeks getallen systematisch bijhoudt.

Een mogelijke aanpak

  • Schrijf een programma dat volgende stappen doorloopt.
  • Laat de gebruiker zoveel natuurlijke getallen (verschillend van 0) invoeren als gewenst, elk op een afzonderlijke regel.
  • Het einde van de reeks wordt aangegeven door uiteindelijk het cijfer 0 in te voeren.
  • Bepaal de som van de getallen in de reeks.
  • Print de berekende waarde op het scherm